Ronneke van der Genugten
Terwijl het opvallend rustig wordt in stad en omstreken door de vakantieperiode, krijgt stichting Amivedi het steeds drukker. De hulpdienst voor verloren en gevonden huisdieren proberen zoveel mogelijk verloren dieren en hun baasje te herenigen. “Een derde van de jaarlijkse meldingen wordt gedaan in de zomerperiode”, weet secretaris Yolande Schotel te melden.
"Tijdens de vakantie worden er meer kittens gedumpt, vermoedelijk omdat mensen deze nergens kunnen plaatsen. Er worden de laatste tijd ook veel schildpadden in sloten aangetroffen. Het is te triest voor woorden om te zien hoe er soms wordt omgegaan met huisdieren.”
Amivedi bestaat dit jaar 85 jaar. Het initiatief van een paar welgestelde Indische dames uit Den Haag, is met 110 meldpunten en ruim 140 vrijwilligers die zich dagelijks inzetten voor het vermiste en gevonden dier, uitgegroeid tot een landelijk succes. Elk jaar groeit het aantal opgeloste meldingen. "Vroeger registreerde men met pen en papier. Tegenwoordig gebruiken we daar alle gangbare communicatiemiddelen voor zoals de telefoon, e-mail en de Amivedi website (www.amivedi.nl), maar ook Twitter, Facebook en binnenkort ook via een App”, verklaart Schotel het groeiende succes.
Een leguaan van meer dan een meter, een vogelspin, een wasbeer; er komen vreemde meldingen binnen bij de meldpunten. Toch blijkt de kat het meest gezochte dier. Van de 77.479 meldingen die Amivedi in 2017 verwerkte, mogen de poezen en katers 79% op hun conto schrijven.
De aanmeldingen van 2018 zijn nog niet verwerkt, maar een ding is zeker. Kater Kees uit Zwaag speelt een kleine rol in het totaal.
Kater Kees
Een kleine overstap naar de buren. Verder waagde kater Kees zich eigenlijk nooit. Tot die 1e dag in april. Het was geen grap, Kees nam de kuierlatten. Ergens tijdens het eieren zoeken, besloot de kater van familie Van Schagen uit Zwaag de wijde wereld in te trekken. Nog dezelfde avond plaatste Rita van Schagen een oproep op Amivedi.nl, ze hing posters op in de wijk en plaatste zelfs advertenties. De trouwe spinnende viervoeter leek van de aardbodem verdwenen. Rita: ,,Totdat we op zondag 17 juni een bericht ontvingen van het dierenasiel. Kees was terecht. Oplettende mensen hadden hem zien lopen bij McDonalds en vonden dat een vreemde plek. Zij hebben de Dierenambulance Hoorn e.o. ingeschakeld.”
Of dit de mooiste hereniging aller tijden is, durft Fred Perrier, vrijwilliger van meldpunt Hoorn niet te zeggen. "Maar wel een hele fijne. De eigenaresse heeft zo ontzettend haar best gedaan om haar kater Kees terug te vinden.” Eerlijkheidshalve vult hij aan: "Kees was gechipt, ook zonder onze hulp was hij misschien wel op de juiste plek teruggebracht. Door de goede samenwerking tussen Amivedi en de lokale Dierenambulance Hoorn e.o. ging het alleen wat rapper.”
Aan zijn avontuur heeft Kees twee gebroken hoektanden overgehouden. "Het zal voor ons altijd een raadsel blijven hoe hij daaraan is gekomen. Het gaat gelukkig weer goed met Kees, hij is alleen wel wat meer op huis gericht”, laat een zielsblije Rita weten.
Hulp inschakelen van Amivedi is kosteloos. De stichting zet het belang van huisdier en eigenaar voorop. Om de kosten te dekken koestert de stichting vrijwillige donaties en giften. Amivedi bemiddelt bij hereniging tussen vinder en eigenaar. Herplaatsing van een huisdier gebeurt uitsluitend via aangewezen instanties als asielen en andere opvanghuizen.